Kære Vivi fra H&M’s kundeservicetelefon

… det er ikke din skyld.

Jeg kunne faktisk rigtig godt lide dig. Især fordi du kun brugte mit navn en eneste gang under vores samtale, en for din art meget sjælden, men velkommen, udeladning.

For det skal du have tak.

Du skal også have tak for, at du godt selv kunne se det: At det er for råddent, at din arbejdsplads sender mig den vest i fake fur, jeg har betalt fuld pris + forsendelse for, men uden det tilhørende bælte – uden hvilken det faktisk bare er et rya-gulvtæppe med huller i til armene, der får mig til at ligne Ayla uden Jondalar. Bæltet var lissom hele ideen med looket, ikke. Det, der civiliserede det lidt. Men men. Alle begår fejl. Det gør både jeg og Lars Løkke da hele tiden, men som både jeg og Lars Løkke kan bevidne: Det handler om hvordan man håndterer de fejl, man har ret til at begå. Og der er det så, at jeg ikke synes, at det er særlig snu af H&M at kræve, at jeg sender tæppevesten tilbage, for at I kan sende mig det hele igen, altså både rya-vest og bælte. Om syv dage fra returafsendelse. Når nu det var H&M, der bare kunne have pakket det hele i første omgang.

Jeg tror ikke, du helt forstår, Vivi. Du synes det er forkælet, at jeg ikke gider rende på posthuset igen og vente yderligere syv dage på at få en gulvtæppe-vest + bælte tilsendt. Hvad du ikke vil sige, men måske tænker, er: Slap af! H&M er en lavprisforretning – så er serviceniveauet derefter.

hmprod

Men Vivi. Hvis du vidste, hvad der gik forud for at jeg besluttede mig til at bestille på hm.com: Tre besøg i H&M Strøget, den ved Magasin, to besøg i H&M Strøget, den ved Amagertorv, to besøg i H&M Frederiksberg Centret, et besøg i H&M Amager Centret, sågar en sviptur til H&M Lyngby Centret. Alle steder kunne jeg finde syv-otte pelssager i XS, S og M, som hang jomfrueligt urørte hen. Alle de hurtigere full figured dyr i skoven havde været der før mig og gaflet alle L-størrelser, de kunne finde. Så jeg måtte bide det i mig og shoppe online og æde ventetid og ekstra dollars i forsendelse og det faktum, at mit postbud altid påstår, at jeg ikke er hjemme, når han er der, hvilket simpelthen ikke passer, men alligevel resulterer i, at jeg skal på posthuset, så levering er måske lige frisk nok at navngive det, der foregår … men ok. Jeg havde forelsket mig hovedkulds i den vest. Den gjorde mig så glad. E-shopping det blev.

Dit svar på det støvsugede large-marked derude i butikkerne, Vivi? »Ja, de modtager jo aldrig lige så mange i large som i de øvrige størrelser.« Jeg lod din efterfølgende kunstpause hænge i luften og smilede lidt stift for mig selv over, om det betød, at vi kvinder i large er en taberminoritet, der bør rubbe neglene, hvis vi have noget af det gode stangtøj, og motion har vi i øvrigt godt af, så kan det være vi kan komme ned i en medium … men jeg undlod at gå ind i det.

Min jagt over hele København havde jo lissom modbevist, hvordan din arbejdsplads seriøst bør overveje at tænke mere i large. På flere planer.

Ej, det var ikke for at blive spids. Jeg synes som sagt godt om dig. Det er bare din arbejdsplads, som jeg, når jeg har returneret min amputerede nyforelskelse her, må vende ryggen. Når den ikke går ind for selv at råde bod på sin fejl og at pakke et lille bælte i en lille pose og sende det mod København, så må det være so long.

Det er jo ikke din skyld. At din arbejdsplads har vokset sig stor og ugennemsigtig, at service er blevet noget, der ikke giver mening.

Hey. Faktisk havde jeg lyst til begejstret at fortælle dig om, at der et sted på den nordisksprogede emballage står »fuskpels«. Fuskpels! Er det måske det bedste ord i modeindustrien siden pleather? Men det nåede jeg aldrig til at fortælle dig om. Øv, for jeg kunne mærke, at du delte min ærgrelse og forstod, at min onsdag pludselig var blevet lidt mere vemodig:

Jeg havde fucking glædet mig til at iklæde mig det fake læder og det gulvtæppe. Glædet mig! I de fulde syv dage, der gik, fra jeg havde fuldendt købet på hm.com, til jeg hentede det på posthuset. Glædet mig, fordi jeg så sjældent bliver i boblende godt humør af at glo på min egen garderobe. Denne kilde til smil var en gave til mig selv, noget, jeg syntes jeg havde fortjent.

Nu blev det aldrig.

Æv, Vivi.

Vil du ikke også læse ...

Kære jagtsæson
Emma Gad må gerne dåne nu
Jeg opretter lige en blog-kategori, der hedder »Luksusproblemer«
Dette burde skrives i datid

flattr this!





30 Responses to “Kære Vivi fra H&M’s kundeservicetelefon”

  1. Pernille S writes:

    Shiiit nogle paphoveder.. de kan sgu da bare åbne posen til en andet pels, tage bæltet derfra og sende til dig. Din er vest er jo uden bælte lige meget om du sender den retur eller ej. Så kan de smide deres pels hen i bunken med 2.sorteringsvarer. Dårlig service!

    [Reply]

  2. Emma writes:

    Ring igen og se om du ikke kan få et nyt svar. Eller henvend dig i en butik og bed om bæltet fra en small?

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    God idé med at prøve dem igen. En gang om dagen indtil returperioden er forbi. Men jeg vil ikke betale for mere til det indkøb, når jeg allerede har rendt hele hovedstaden tynd OG betalt for forsendelse én gang. Jeg tror ikke en ekspedient vil udlevere mig et gratis bælte, hvis jeg skal være helt ærlig.

    [Reply]

    Emma Reply:

    Nej du har nok ret i ikke bare udleverer et men de må da sende portofrit for dig når det er dem der har lavet en fejl? Jeg mener at man kam returnere varer købt på netbutikken i butikker. Så slipper du i hvert fald for posthus hvis du giver op ang bæltet. Jeg kommer i hvert fald personligt oftere forbi en HM end et posthus.

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    “Fragtomkostningerne – som vil blive opkrævet senere – er kun 40,50,” skriver de på den seddel, der fulgte med pakken. Næppe gratis. Nærmere oveni de 49,50 den første forsendelse kostede.

    Pisseglimrende service.

    [Reply]

  3. Lulu writes:

    H&M skal dække alle omkostninger til ekstra forsendelse for at udbedre en mangel ved deres vare….

    Men prøv da en anden Vivi – måske er der mere held.

    [Reply]

  4. Line Boye writes:

    Hey, står der ikke noget om den slags i købeloven?
    Jeg synes du skal tjekke de paragraffer efter og så sende en mail til dem indeholdende den givne paragraf, for det dér.. Det er simpelt hen ikke i orden!

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    Klikkede mig lidt rundt i købeloven på www,forbrug.dk. Så fik jeg sådan lyst til at hænge mig. Men jo, måske man skulle ringe til deres hotline. Er arrig nu og vil bare have fremsendt den skide snor!

    [Reply]

  5. Marie writes:

    ♥ simpelthen det sjoveste jeg længe har læst. Tak!

    [Reply]

  6. johan writes:

    Ved deres fejl skal du ikke hæfte for noget. Hvis der var tale om en reklamation, altså en fejl ved varen inden for dine 2 års reklamationsret, så ville det forventes at du betalte for retursending. Jeg synes du skal aflevere den i en h&m, henvise til problemet og fortælle dem din ærlige mening. Eller blot returnere varen og få pengene igen.

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    Jeg har da været forbi en H&M. “Beklager, vi har ikke noget med webshoppen at gøre”. Når jeg returnerer den (til en pris af 40 kroner), så er det bøvlet, for det skal sendes – og det er de fuldstændig ligeglade med. Deri den dårlige service.

    [Reply]

  7. Bella writes:

    Det er så flabet! Jeg forelskede mig engang i en bikini top fra h&m og bestilte den og underdel hjem. Jeg fik dog kun underdelen. Da jeg skrev og brokkede mig fik jeg at vide at jeg kunne få toppen om en måned! Så jeg ventede tålmodigt, og efter en måned fik jeg så en mail om at toppen var udsolgt og jeg ikke kunne få den. Så havde jeg pludselig betalt porto og prisen for en underdel jeg slet ikke gad have uden toppen, og alle de andre gode bikinier var i mellemtiden blevet udsolgt…

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    Røvhuller!

    [Reply]

  8. Miriam writes:

    Hvis det nu, som det ser ud, bare er en snor af pleather, så ville jeg nok bare smutte i Stof 2000 og smide en tier for en meter eller to…

    Derudover vil jeg også gerne brokke mig over L-udvalget. Og mine bryster vil gerne brokke sig over XL-udvalget.

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    En snor pleather koster mere end en tier. Og det irriterer mig, at Vivis overordnede ikke har en politik om, at når den slags sker, så beklager man ulejligheden og udleverer de dog billige, taiwanesisk fremstillede snore. Sådan kan de sgu da finde ud af at gøre det i IKEA.

    [Reply]

  9. Kristina writes:

    Nu kender jeg ikke dine grunde til at købe fake læder og pels, om det er fordi det er billigere eller om det er dyrevelfærden du tænker på, men tak fordi du gør det. Der er helt sikkert mange dyr der sætter pris på at beholde hud og hår :)

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    Det er udelukkende en designting: Jeg synes ikke pels er pænt. Men etisk har jeg ikke noget problem med det, såfremt det er fremstillet af pels fra dyr, der er blevet behandlet ordentligt, og hvor 100& af dyret er blevet brugt – ikke kun pelsen.

    [Reply]

    Jasmin Reply:

    Jeg tænker bare, at de fleste dyr vel egentlig er jævnt ligeglade med hud og hår, når de alligevel er blevet til bøffer og suppe?

    [Reply]

    Kristina Reply:

    Nu er det de færeste dyr der “leverer” pels der også bliver spist (Jeg ved ikke med dig, men jeg har f.eks. aldrig spist ræv eller mink). Og det “fineste” læder kommer fra køer der i Indien er blevt slæbt rundt efter lastbiler i flere dage indtil de dør af udmattelse fordi man i Indien ikke må slå køer ihjel. Så nej, jeg tror faktisk gerne de vil have lov til at beholde deres hud og hår :)

    [Reply]

  10. nanna writes:

    Hvor er det dog dumt! Jeg stemmer for en halvkriminel løsning: Du går ind i den nærmeste h&m, tager en bunke tøj med ind i prøverummet – heriblandt fuskpels i størrelse sylfide, og lader diskret bæltet falde ned i din taske.. Problem solved!

    [Reply]

    Dines

    Dines Reply:

    Tanken har da bestemt strejfet mig. Men fandme om de skal reducere mig til tyv, bare fordi de ikke kan give ordentlig service. Fanderme nej.

    [Reply]

  11. Rikke J writes:

    jeg er ret sikker på, at der er en returmærkat med i pakken, når du har bestilt online, sådan at du kan sende retur uden omkostninger. Jeg opdagede det efter i flere år at have betalt returporto, indtil en venlig dame på et postkontor gjorde mig opmærksom på det. Det er sådan en klistermærkat, der sidder på bagsiden af den vareoversigt der sendes med dine varer…. så er du ihvertfald ude over, at det skal koste dig penge, så er det kun tiden med at skulle på posthuset og den ekstra ventetid.

    [Reply]

    Fuld Reply:

    Det koster penge at sende retur med klistermærke – pengene bliver bare trukket fra det beløb, men får ved at tilbagelevere tøjet.

    [Reply]

    Maria R Reply:

    Pengene bliver ikke trukket, når det er en vare med fejl/mangler. Jeg har prøvet det flere gange.

    [Reply]

  12. Bella single writes:

    Jeg er bare træt af kundeservice medarbejdere, der alle har været på samme kursus, hvor de alle har lært, at brug af kundens fornavn gentagende gange skaber samhørighed…

    [Reply]

  13. BØGER PÅ STRIBE writes:

    Jeg køber kun H&M online, da jeg ikke kan overskue deres fysiske butikker… Det er ikke nemt at handle discount. Mener ligesom Rikke J, at man sender retur uden omkostninger, når man bruger klistermærket, der er på ens fakturaseddel. Det er et forsøg værd. Der kan du også tilføje en grund til returforsendelsen – og når man ser på de mange muligheder, er det nok ret ofte H&M laver en “ups’er”. Det er nok lidt det samme, som at man ikke kan forvente friske grøntsager i Fakta.

    [Reply]

  14. Ida writes:

    Hej Dines,
    Selvom dit indlæg handler om noget helt andet, så vil jeg bare anbefale dig pakkeboksen fra Post Danmark. Jeg får leveret alle mine pakker til den, som står i min Fakta nede på hjørnet. Så er jeg fri for at rende hele vejen på posthuset samt indordne mig efter deres åbningstider. Man kan vist også afsende pakker derfra.
    http://www.postdanmark.dk/da/Privat/Modtag%20Post/D%C3%B8gnpost/Sider/Selvbetjening%20D%C3%B8gnposten.aspx

    [Reply]

  15. Heidi writes:

    Uf hvor lyder det da træls!! Jeg havde returneret den med reklamation over det manglende bælte, så havde jeg bestilt den igen og brugt lidt rabatkoder.

    kode 1304 – er en kompensationsrabat ALLE bruger, men som ikke er helt lovlig, har ihvertfald fået skæld ud for det før…men på trods af den florerer i milliontal online og har gjort det de sidste 50 år, så har de ikke ændret den. Den giver 50 kr. og redder dig din porto.

    Nummer to er 0560, den giver (tror jeg) 25% på dit køb og er sidst brugt d.08 nov med succes jf. nedenstående link.

    Hold desuden øje med debattråde som denne; http://dindebat.dk/mode-stil-og-shopping/372728-rabatkoder-til-h-m-opdateret-231.html

    inden du køber online på hogm…har det sådan når man skal shoppe online og vente grotesk længe på sit tøj fra hogm, så skal der også spares noget end at give deres voldsomme porto pris oveni fuldprisen på deres vare.

    Syntes desuden H&M service er stivnakket, alle engelske butikker med respekt for sig selv har “return in store” – service, ved onlinekøb og de fleste internationale butikker (asos, zalando) har gratis porto…herudover så er 7 dage ingenting, du kan godt vente op til en måned på en vare fra H&M hjemmeside.

    Jeg havde sendt deres lammefor retur! og købt det igen med fuld skrue på alle koder.

    [Reply]

  16. Tania writes:

    Hvis du tør prøve igen, så er den lige kommet på tilbud idag. Til 250 kr i str. L: http://m.hm.com/dk/product/14021?article=14021-C&variant=006

    [Reply]

  17. Kære Vivi fra H&M’s kundeservicetelefon writes:

    […] Ind­læg­get er syn­di­ke­ret fra Dines The Info­tai­ner. […]

Leave a Reply